vrijdag 7 maart 2008

Your mind is flying..

Nog een paar uurtjes en ik ga Argentinie voor de komende maanden verlaten. Mijn tijd hier was kort (veel te kort volgens de Argentijnen), maar ik heb toch een aardig idee van Los Argentinos gekregen. Argentinie is natuurlijk een enorm land, en van het zuiden heb ik nog helemaal niets gezien (Patagonie - hopelijk komt dat later nog!), maar het midden en noorden hebben zeker al een goede indruk achtergelaten. Eerst nogal afgeschrokken door Buenos Aires, heb ik nu de ´flow´ wel te pakken en heb ik het erg naar mijn zin. Salta is, zoals mijn eerste indruk ook al vertelde, een erg leuk stadje. Het doet een beetje Caraibisch aan, met veel kraampjes, kleuren en muziek op straat. Erg mooi! De omgeving is prachtig, heb gisteren en vandaag behoorlijk wat kilometers afgelegd - wederom met de bus. Gisteren een dagtrip naar het dorpje Cachi, zo´n 4,5 uur hier vandaan. Cachi zelf stelt niet zoveel voor, er is vrij weinig te beleven, maar de weg ernaar toe is erg mooi. Met een dit keer niet zo luxe bus, maar een meer stinkende, rammelende schroothoop met teveel mensen erin, reden we door de bergen en valleien van de provincie Salta. Heel indrukwekkend! Op de terugweg was het weer omgeslagen en was het nogal bewolkt, dus toen reden we letterlijk door de wolken. Heel apart. Eigenlijk wilde ik vandaag weer zo´n tocht maken, maar omdat ik gisteren al om 6.00 uur op moest en morgen om 5.30 hier vertrek, had ik niet zoveel zin om vandaag ook zo vroeg op te staan. Ik ben toen met een Australisch stel uit mijn hostel, dat trouwens erg leuk is, gaan raften..! Aangezien het weer nogal slecht was, was dat behoorlijk koud, maar wel heel cool om te doen. Ook hier voeren we met de boot tussen de bergen door, boven ons vlogen de condors.. moet ik nog meer vertellen?

Maar goed, vandaag dus mijn laatste dag. Wat is er nu typisch Argentijns? (laat ik mijn antropologische blik er eens op schijnen) Argentinie is echt een mix van van alles en nog wat, veel Italiaans, Spaans, Indiaans en zelfs Kroatisch bloed wordt hier gemengd. Het schijnt dat het land graag bij Europa wil horen, meer dan de andere Zuid Amerikaanse landen, en het doet zich ook een beetje voor als het beste land van het continent. Daarmee verbergt het een beetje de armoede en ongelijkheid die er toch zeker wel is; ook hier zie je aan de stadsranden de shacks en zijn er veel straatkinderen en daklozen. Die status van beste land van Zuid Amerika laten ze ook wel doorschemeren in de manier waarop ze over andere landen praten, naar mijn mening, vooral over Bolivia (maar daar heb ik dan ook vooral naar gevraagd). De meeste mensen begrijpen niet wat ik daar ga doen, want de mensen zijn er arm en er is niets. De bussen stinken en de taal is lelijk. Dat is ook erg typisch aan Argentinie: ze hebben een accent dat geen enkel ander land heeft, met ontzettend veel -sh-s. Elke y, zoals in ´yo´, ik, spreken ze uit als een sh, net als elke ll, als in ´ella´, zij. Heel leuk om te horen. Mijn naam wordt dan ook uitgesproken als Shenny, ze kunnen niet anders.

Verder houden zo goed als alle Argentijnen van maté, en ik nu ook. De maté is echt geweldig. De maté zelf is een klein, rond potje, dat gevuld wordt met kruiden, yerba´s. Het is zoiets als groene thee. Op de kruiden wordt heet water geschonken en via een -zilveren- rietje kunnen er dan steeds een paar slokken thee gedronken worden. Daarna wordt er bijgevuld en wordt het potje doorgegeven, als je met meer mensen bent. Naast dat het lekker is, is het ook een heel -sociaal- ritueel, er zijn allerlei regels aan verbonden. Het is ook niet vreemd om in de bus door de persoon naast je, waar je nog niet mee gesproken hebt, maté aangeboden te krijgen. Erg leuk, ik ga het zeker importeren.

Daarnaast is natuurlijk de tango en de steak typisch Argentijns, maar ik moet zeggen dat ik die beide een beetje ontweken heb - de tango vanwege de prijs en de steak.. nou ja. Maar over het algemeen zijn de Argentijnen, ondanks hun enigszins arrogante houding, heel erg vriendelijk en aardig tegen mij geweest en is het land ontzettend mooi, dus ik kom hier zeker nog terug aan het eind van de reis!

Het volgende bericht komt uit Bolivia.. Vooral de bussen schijnen daar iets minder luxe te zijn dan in Argentinie, dus ik ben benieuwd hoe de komende dag en nacht gaan uitpakken. Ik heb op zich wel veel zin om met de taalcursus te beginnen, deels omdat ik graag Spaans wil leren en deels omdat ik het fijn vind om even een tijdje op dezelfde plek te blijven en wat mensen beter te leren kennen. David, de jongen die ik in Rosario heb leren kennen, vertelde dat zoveel reizen niets voor hem zou zijn, want, zo zei hij ´your mind is flying all the time´. Daar heeft hij zeker gelijk in; ik vind het heel vermoeiend om steeds op een nieuwe plek te zijn, met nieuwe indrukken, nieuwe mensen Bedankt voor alle mailtjes en berichtjes, heel fijn om te lezen hoe het met jullie gaat!

Veel liefs!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Jaja, je hebt weer een prachtig verhaal neergezet...dat antropoloogje in je komt helemaal los.
Neem je trouwens een paar kilo maté mee voor een theekransje bij terugkomst?
Groetjes en shake ze in de bussen!
Moïra

Anoniem zei

Je mag mijn matébekertje en -rietjes wel hebben. Ik heb ze van mijn zus gekregen, maar vind het aardig ranzig. Leuk stukje trouwens.

Anoniem zei

(kruiden)thee met zilveren rietjes?? Moet het "zilveren" rietje de smaak compenseren? Als je het in Nederland invoert wil ik het best proberen maar volgens mij is het niet mijn drankje.

Nee dan geef mij de tango maar! Dat zou ik dus echt graag hebben gedaan. Buiten dat Argentina en tango in een adem genoemd wordt en dat ik niet bekend ben met "mate".

Hopelijk valt de reis naar Sucre mee en ik wens je veel succes met de spaanse les!!

Lieve groetjes.

Anoniem zei

he meissie!in mijn explorer kon ik helemaal niet zien dat ik berichtjs bij jou kon plaatsen vandaar nu pas de eerste..:)
mooi verhaal heb je weer geschreven, hoop dat je je enigszins verstaanbaar kan maken daar! gelukkig dat je straks de taalcursus hebt..heel veel plezier in bolivia en ik hoop snel je eerste ervaringen te horen! hopelijk ontmoet je bij je taalcursus ook toffe nieuwe mensen.. grappig die mate, als ik het niet eerder had gezien met oud en nieuw zou ik echt niet weten wat het was:D hey meis tot blog's!ik ga nog ff blokken voor mn tentamen morgen:s dikke kus en liefs!

Anoniem zei

He Jenny,
hoe gaat het met je? Zo te lezen heb je het wel naar je zin, het klinkt erg prachtig.
Je schrijft goede verhalen!
Veel succes met je werk, maar vooral genieten!
Liefs, Denise

Anoniem zei

Aldoende leer ik. Zie nu dat mijn reactie van 7 maart onder verslag van januari staat, en die daarvoor ook geloof ik. Hoop het nu allemaal door te hebben.Kan me goed indenken dat je alle indrukken ff rustig op je moet laten inwerken.Hoop dat je er de komende weken de tijd voor krijgt. Vind het zelf al overweldigend als ik het lees.Merk je ook al iets van de semana santa? Hier alles rustig. Hoorde net dat Nick op vakantie gevallen is van zijn stoel en het polsje in het gips heeft.Zielig.
Geniet!!(en je maakt me nieuwsgierig naar de smaak van maté.)
Besos,

Anoniem zei

Hey Jenny,
Wat heb je al veel mee gemaakt de afgelopen weken. Ik ken alleen de maté van zonnatura, maar een echt zelfgebrouwen maté zal wel vele malen lekkerder smaken.
Ik had nog een 'veel geluk op reis' kadootje voor je, maar na je afscheidsfeestje (waar ik niet bij kon zijn) is het me niet meer gelukt om het aan je te geven. Heb je een adres van het vrijwilligersproject waar je heen gaat? Dan krijg je namelijk een mini pakketje.
Liefs

Unknown zei

Hey Jens!

Die mate doen we thuis wel een keer. Iedereen heeft er nu ongeveer wel wat over gezegd dus misschien moet je voor al die mensen een 'mate feest' houden. Ik ben benieuwd naar je volgende berichtje of ik e-mail je. Hier nog steeds alles oke :) Dit lijkt me wel codificeerbaar haha.

liefs,
Carolien

PS: als je op t mannetje in de rolstoel klikt staat er "luister en typ de nummers die u hoort" Het blijft een fascinerend object