woensdag 5 maart 2008

Rosariños en Salta la Linda

Ook al is het pas een paar dagen geleden, Buenos Aires lijkt alweer héél ver weg. En dat is het in principe ook, want ik ben inmiddels beland in Salta, zo´n 20 uur rijden vanaf BA. Maar voordat ik hier kwam, ben ik eerst in Rosario geweest. Rosario lijkt een klein stadje, maar het is qua inwonertal even groot als Amsterdam. Toch is het centrum overzichtelijk en de sfeer rustig, waardoor ik me er meer op mijn gemak voelde. De eerste dag werd ik al direct onder de hoede genomen van Darío, een jongen die een tijdje in het hostel gewerkt had maar nu klaar was. Hij heeft me de stad laten zien en we zijn, na -op zijn Argentijns- twee uur op een bus te hebben gewacht naar een plek geweest aan de rand van de stad waar veel families hun zondag doorbrengen: Costa Alta, aan de rivier. Erg leuk en bovendien goed voor mijn Spaans. In mijn hostel verbleef ook een Nederlands meisje, Janneke, uit -jawel- Nijmegen! Erg toevallig. Met haar heb ik de tweede dag doorgebracht. Zij reist al een tijdje door Argentinie en had tijdens de reis een aantal jongens uit Rosario leren kennen, nu was ze in Rosario om ze op te zoeken. Erg leuk! ´s Avonds zijn we met hen, David en Emiliano, en een maté-maatje (die zijn hier overal) uit het hostel, Santiago, wezen eten in een visrestaurant. Weer pasta voor mij dus.. (en een héél klein stukje vis!). Gisteren hebben Janneke en David me meegenomen naar Davids ouders, wat ook weer goed was om mijn Spaans te oefenen. Ze waren echt erg lief en wisselden de steak die ik op mijn bord kreeg gewoon in voor een gebakken ei (als ik maar aan mijn proteinen zou denken!). Daarna gaan kayakken op de rivier, naar een eilandje. Omdat het eindelijk mooi weer was, was dat zeker niet verkeerd. Het eiland was ook erg mooi en we hebben zelfs schildpadden gezien!
Vannacht de bus naar Salta genomen, zo´n 17 uur. De bussen zijn hier echter prima, dus ik heb lekker kunnen slapen en naar buiten gekeken (vanochtend). Salta is echt ontzettend mooi, de bijnaam Salta la Linda (de mooie, leuke) is zeker niet voor niets. Het is een klein stadje tussen de bergen, met veel kleine straatjes en parken. Je merkt een duidelijk verschil in sfeer met het midden van Argentinie, hier is het droger en warmer, mensen leven meer buiten. Ook leven hier veel meer mensen van Indiaanse afkomst, wat het straatbeeld veel kleur geeft. Veel kraampjes en kleuren, spelende kinderen en -overal- honden. De honden zijn zo grappig hier, ook in BA en Rosario trouwens, ze lijken echt collectief bezit. Ze slapen de hele dag, midden op straten en stoepen. Mensen geven ze eten of hondebrokken en ze zijn echt heel lief, heel tam. Mensen die zelf een hond hebben houden deze trouwens vaak op het dak van hun huis, wat erg grappig is als je langs de huizen loopt.
Morgen en overmorgen ga ik uitstapjes maken in de omgeving, er liggen namelijk veel mooie dorpjes, natuurgebieden en zelfs Incaruines in de buurt van Salta. Maar de tijd is kort, want het is nog een heel eind naar Sucre (zeker 20 uur!) en ik moet zondag al daar zijn.. Dan is het tijd voor de Spaanse lessen, die zeker van pas zullen komen. Maar nu eerst nog van de zon genieten in het park. Met maté natuurlijk!
Liefs!

Oh ja: om berichtjes te plaatsen klik je gewoon op ´reacties´ onder het laatstgeplaatste bericht. Dan kies je de derde optie rechts, naam/URL, waar je je naam invult en het berichtje plaatst. Verzenden en: klaar!

5 opmerkingen:

Unknown zei

He Jenny,
klinkt allemaal al erg levendig en druk. zo te lezen vermaak je je dus wel. hier gaan we jou en vince natuurlijk wel missen, maar ik kan in ieder geval jullie verhalen lezen. geniet ervan!
Bart

Anoniem zei

Hallo Jenny,
Je bent best al een eind richting Bolivia. Zo te lezen heb je het goed naar je zin (beter dan in BA).In Salta zit je al aan het begin van het Andes gebergte. Vincent is nu in Ayacucho, zogezegd aan de andere kant van de bult.
Enjoy de rust van de natuur en het gemoedelijke van de dorpjes en (minder grote) stadjes.
Groetjes.

Anoniem zei

Lieve Jens,
wat een reis heb je al achter de rug en dat in één week tijd. Wat een indrukken moeten dat zijn.Salta schijnt, volgens de reisverslagen die ik las op internet, een prachtige plaats te zijn.Genieten dus maar!!! Veel opschrijven hoor zodat je straks ( ? ) een schitterend verslag hebt.heel veel liefs, henriette

Anoniem zei

hay jenny,
het klinkt als een bonte boel daar. Suicidaal oversteken, insuffen bij de bushalte, je afvragen of je vanavond iets anders dan pasta zult eten... :) Geniet ervan!
vamos playa loca! (goed...hoop dat jouw spaans beter is dan het mijne)
-x- Moïra

ps je harde geploeter met svo-bonnetjes heeft vorige week een bloedanalysator opgeleverd. Daar verdiende je nog een schouderklopje voor. :)

Anoniem zei

Hallo Jenny,
Leuk om weer een berichtje van jou te lezen.Je zult wel ogen te kort komen om alles goed in je op te nemen. Wat gezellig dat je een meisje uit Nijmegen hebt ontmoet,
dan kun je toch even bijpraten en ze geeft je natuurlijk de nodige tips.
Vincent is waarschijnlijk flink bezig om Spaans te leren ,maar voorlopig zwijgt hij in alle talen.
We kijken uit naar je volgende belevenissen.J&J (Jos &Jose)