woensdag 28 mei 2008

De vrouwen van Bolivia

Ondanks de welbekende machocultuur die zo typerend zou zijn voor Latijns Amerika, lijken de vrouwen van Bolivia hier toch wel de dienst uit te maken. Op de markt, op straat, in de winkels, het zijn overal vrouwen. Zij zijn de drijvende kracht in het leven van alledag - waarschijnlijk zoals in alle landen, alleen is het hier meer zichtbaar. De cholita´s bepalen het straatbeeld, zij zijn de identiteit, de cultuur. Maar ook politie en bewaking, in grote getalen dagelijks aanwezig, bestaat voor het merendeel uit vrouwen. Vriendelijke, sterke en ook harde vrouwen. En dat geeft mij ergens een goed gevoel. Misschien is het meer uit noodzaak dan uit emancipatie zoals wij die in Nederland kennen, of misschien hebben we het te danken aan de communistische instelling van Evo, maar deze vrouwen lijken daar te horen, en altijd al geweest te zijn. Zij zijn Bolivia. Niet Evo, niet het eeuwige gerommel rond de grondwet en het geruzie met de Verenigde Staten. Niet de cocaine. Deze vrouwen maken het land, hebben dat altijd gedaan en zullen dat ook blijven doen. En hoewel mijn luxe leven heus niet te vergelijken is met het immer harde en zware leven van de marktvrouwen, of met dat van de campesinas, de plattelandsvrouwen, en ookal zullen velen van hen mij maar een verwende gringo vinden (waar ze natuurlijk gelijk in hebben), toch ben ik trots op hen. En op de meiden van Bebes Mendes, op de beide Erica´s van Corazon Inquieto, op de vrouwen in de gevangenis, die zich er samen doorheen slaan. Op Olga, die soms de hele nacht doorwerkt om het schoolgeld van haar kinderen te kunnen betalen. Op de vrouwen die opkomen voor hun land en voor hun wensen, door te protesteren in de straten - of ik het er nu mee eens ben of niet. Waar de mannen zijn, ik weet het niet. Maar zeker is dat de vrouwen het aankunnen, zoals overal ter wereld. Zeker met de hulp van elkaar. En dat maakt mij, ondanks dat veel van hen een ontzettend zwaar leven hebben, toch wel een beetje blij.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Jenny,
Kun je spreken van een matriarchaat of toch niet? Hebben die vrouwen ook een rol in de politiek? Uit je verhaal spreekt de kracht en de sterkte van die vrouwen. Zou het altijd zo geweest zijn of is het een ontwikkeling? Zij bereiken inderdaad meer dan het macho-gedrag, wat vaak uiterlijk vertoon inhoudt. Mooi hoe je dit verschijnsel weer omschrijft en het positieve eruit haalt.Jouw verhalen geven een boodschap, misschien onbedoeld, maar stof om over na te denken en te vergelijken. Knap hoor, dat je dit bij de lezer bereikt.
Hoop nog veel te lezen en te "delen" voordat je weer voet zet in Amstenrade.
Liefs en veel groetjes voor jullie beiden. Knissel.

Anoniem zei

Lieve Jens,

weer een bewijs dat "het zwakke geslacht"helemaal niet bestaat!!!

Liefs, Henriette

Anoniem zei

"Le temps serait venu de faire valoir les idées de la femme aux dépens de celles de l'homme, dont la faillite se consomme assez tumultueusement aujourd'hui."

of:

Het zou tijd worden de ideeën van de vrouw te laten prevaleren op die van de man, waarvan het faillissement zich vandaag de dag met veel lawaai voltrekt.

Anoniem zei

Lieve Jenny,

Wat geweldig, de manier waarop jij de kracht van de vrouwen van Bolivia weet te verwoorden. Wat zou het mooi zijn als aan al die vrouwen de eer werd bewezen die hen toekomt, hoewel ik vrees dat het daarop lang wachten wordt.
Tja, en waar zijn de mannen…..? Een ding is zeker, mannen zijn nergens zonder de vrouw!
Heel veel liefs.

Anoniem zei

Hey Jenny,

Over 3 of 4 daagjes ben ik ook in La Paz. Ik heb er echt super veel zin in, zeker na het lezen van iedereens verhalen over La Paz. Ben jij er nog over een paar daagjes, of niet? Heb je een Boliviaans nummer? Anders kan ik je even bellen als ik in La Paz ben!

Groetjes en misschien tot over een paar daagjes.