dinsdag 8 april 2008

Draaiende werelden

Het is de andere kant van de wereld. Een andere wereld, contrasterende wereld. Wereld van markt en minibus tegenover wereld van Keuringsdienst van Waren. Wereld van vreemde talen, vreemde geuren, vreemde regels, tegenover de zekere, vertrouwde wereld van thuis. Wereld van andere kleuren. Wereld van Pachamama tegenover wereld van.. tja, van wat eigenlijk? Wereld van Fitna? Wereld van lange rijen voor de bank tegenover wereld van Bonusrentespaarboekjes. Wereld van coca tegenover wereld van wiet. Wereld van markt, wereld van groothandel en winkelcentrum. Wereld van chaos en drukte tegenover wereld van nuchterheid en rust. Bergen tegenover vlakte. Wereld van links, wereld van rechts? Wereld van verre volkeren, opeens dichtbij, tegenover wereld van vertrouwd volk, opeens ver weg. Wereld van Inca en Tiwanaku tegenover wereld van Hunnebed en VOC. Wereld van polarisatie tegenover... wereld van polarisatie? Wereld van hen, wereld van jullie? Met twee benen in twee draaiende werelden, wat een bijzondere ervaring. Alles is zo anders hier, maar toch draai ik binnen de kortste keren mee in het leven van alledag. En hoewel ik soms graag even stil zou blijven staan om me rustig te kunnen verbazen en alles goed in me op te kunnen nemen, draait de wereld hier gewoon hard door. Met mij of zonder mij, net als die andere wereld thuis. Ik kijk mijn ogen uit en probeer het allemaal bij te houden, hoewel mijn hoofd soms een beetje doordraait. Maar het is bijzonder om op deze manier in twee werelden te staan, al is het maar voor even, en het zo een beetje meer één wereld te maken. Mijn wereld. En uiteindelijk is het ook overduidelijk ónze wereld. Wereld van familie en dromen. Wereld van feesten en dansen en van eten en drinken. Wereld van zon. Wereld van Morales, Balkenende en Bush. Wereld van internet. Wereld van Idols en Grey´s Anatomy. Ik hoop dat ik straks een beetje van deze wereld, mooi en minder mooi, in mijn rugzak kan stoppen en een plekje kan geven in de andere wereld. Zodat het nog meer onze wereld wordt. Hallo wereld, wereld van elkaar.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Derde poging.
Lieve Jenny,
Zo waar je verhaal. Zoveel verschillen.Zo ver weg, maar door de moderne middelen gelukkig ook zo dichtbij. Zoveel overeenkomsten: leven, beleven en overleven in al zijn facetten. Wat heb je jouw beleving mooi weergegeven.Wat een ervaring en ook hoe kwetsbaar.Sterkte met opslaan. Veel succes.
Tot gauw weer. Veel liefs en knissel van je madrina.

Anoniem zei

hey lieve lieve jenny,
wat een prachtstukken schrijf je toch! zeker die laatste :)
ik heb er inderdaad een paar gemist omdat ik in finland was..
wat tof dat je zon leuk gastgezin hebt! heel spannend nu je stage/project gaat beginnen....
ik kijk uit naar je eerste verhalen vanuit het opvanghuis en de gevangenis.
veel liefs vanuit nederland, koud koud koud brrrr..
dikke kus marlien

Anoniem zei

Hoi Jenny,

Géén reactie plaatsen betekent niet dat ik je niet gefascineerd zou volgen. Je zou jouw verhalen met gesloten ogen moeten kunnen lezen ... dan beleef je jouw ervaringen bijna zelf ... dan zie jouw wereld om je heen door jouw ogen .. dan ruik je dat andere continent zoals jij het ruikt ... Morgen vertrek ik voor een week of twee naar dat andere Amerika ... dan zijn we slechts gescheiden door het Panama-kanaal ... de wereld is zo klein en ook weer zo groot(s). Geniet en leef met volle teugen en laat ons daardoor met je meegenieten.

Anoniem zei

Lieve Jenny,
Met verbazing je verhaal gelezen. Het moeten inderdaad tollende belevingen zijn. Geef ze een dierbaar plaatsje want ze zijn het meer dan waard!!
Heel veel succes met je werk en probeer hieruit het beste in de mens naar boven te halen.
Heel veel liefs,
Yvonne