donderdag 24 januari 2008

Jenny weer onderweg

Binnenkort is het zo ver.. Het avontuur roept en ik ga Nederland voor vijf maandjes inruilen voor het vreemde, grote, spannende en interessante Zuid-Amerika. Het druilerige weer hier zorgt ervoor dat ik er al erg veel zin in heb en ik ben dan ook al goed aan het voorbereiden. Nog één tentamen te gaan en mijn bachelor is definitief afgesloten; het komende half jaar ben ik student-af. Een goed moment dus om er tussenuit te gaan en natuurlijk om al het geleerde van de afgelopen drie en een half jaar enigszins in de praktijk te brengen. 27 Februari vlieg ik van Schiphol naar Buenos Aires, waar ik een paar daagjes zal doorbrengen. Van daaruit neem ik, tot ieders ongenoegen (ik mag dan niet zo groot zijn, ik kan die tas echt wel alleen dragen hoor!) rustig de bus naar Sucre, een stad in Bolivia. Daar zal ik voor drie weken een taalcursus volgen en natuurlijk al wat inburgeren in de Boliviaanse cultuur. Vervolgens reis ik door naar La Paz, waar ik twee en een halve maand vrijwilligerswerk zal gaan doen. Ik heb een heel goed gevoel bij de projecten daar, onder anderen in een vrouwengevangenis, bij een opvang voor kinderen van marktkoopmensen en bij een subsidieproject voor jongens die het kindertehuis moeten verlaten. Tegen het eind van de periode vrijwilligerswerk komt Vince mijn kant op. Hij reist in de tijd daarvoor door Peru en Ecuador en is dus, relatief gezien, niet eens zo ver weg. Ik ben benieuwd hoe we dat gaan ervaren! Samen trekken we dan weer naar 'beneden', door Chili en Argentinie terug naar Buenos Aires. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in, hoewel het ook een vreemd gevoel is om alles hier zo lang achter te laten. Maar mijn eigen glazen bol voorspelt veel mooie ervaringen en een hele leuke tijd, en wie ben ik om die tegen te spreken? Het enige probleem dat ik voorzie is mijn vegetarisme.. zal ik dit (tijdelijk!) moeten overwinnen? Ik hou jullie op de hoogte!

Zoals jullie zien is ook mijn kennis van internet sinds de vorige reis verbeterd en beheer ik nu een heuse blogspot. Het schijnt dat ik hier beter en mooier foto's op kan zetten. We zullen zien..

9 opmerkingen:

Vincent Zegveld zei

goed zo jens, leuke foto...dat waren goede tijden ook al was het warm en gingen de bolletjes van blauw naar groen naar driehoekjes naar vierkantjes naar alles tegelijk. de les die we hier uit moeten trekken is denk ik dat als er nog geschilderd wordt op bomen, het altijd wel goed komt....

ps we moeten nog wel wat aan de HTML doen denk ik, want HTML is belangrijk....HTML

Kus

Anoniem zei

Hoi Jenny,

Zuid-Amerika is een fascinerend continent. Zoveel verschillende volkeren en culturen ... een kaleidoscoop van beschavingen. Zo gauw de mensen daar in de gaten hebben dat je géén Amerikaanse Gringo bent, maar een gringo uit Olanda zul je zien dat zij hun hart voor je openstellen. Mijn gevoel over jou en je reis is ambivalent: enerzijds het fragiele meisje en anderzijds de sterke jonge vrouw die grotendeels alléén door die landen reist. Ik wens je de mooiste reis van je leven ..........

Anoniem zei

Veel plezier daar en nog eens mijn excuses voor het belabberde eten. Ga je weblog volgen in ieder geval.

Karlien zei

Hee jenny!!
Zo, bij jou is het nu ook bijna zover om Nederland te verlaten. Er zijn wel erg veel mensen in mijn omgeving die dit jaar bedacht hebben om er maar even tussenuit te gaan. Dat komt goed uit want dan kunnen we elkaar volgend jaar overladen met verhalen.. En hoef ik Nederland ook niet zo te missen, als iedereen toch ergens anders zit ;). Ik heb mijn vegetarisme hier in Armenie nog wel volgehouden (wel wat mensen beledigd waarschijnlijk). Maar als je net als je niet zelf kunt koken en je elke dag hetzelfde eten aangeboden krijgt, moet je misschien wel.. (zoals Jelmer met een hongerige buik het aangeboden geitje ook niet af kon slaan.
Nou, ik spreek je nog wel voordat je weggaat waarschijnlijk. Je gaat vast een mooie tijd tegemoet, veel spaans leren, leuke mensen ontmoeten. En de tijd gaat snel en voor je het weet zie je Vincent wel,maar het is wel echt wennen om weer alleen te zijn, is mijn ervaring.
Veel liefs, Karlien

Anoniem zei

01-03-2008.
3e poging, nu met hulp van Vincent. (dat heb je hè, met die oudjes)

onderstaand had ik willen "bloggen" maar toen was ik nog niet zo wijs in het hoe en wat.
Buenos Aires heeft al kennis met je mogen maken en v.v.
Kijken of het nu wel lukt.
Groetjes Yvonne


Lieve Jenny,

Op dit moment ben je (nog letterlijk) in de wolken en waarschijnlijk zal dat fijne gevoel de komende maanden wel aanhouden. Met wellicht nu en dan een hobbeltje op je pad maar die zijn er om te overwinnen en er sterker van te worden. Je zult zoveel nieuwe ervaringen opdoen dat die 5 maanden voorbij vliegen.
Op jouw prachtige site (blog) volgen wij jou op de voet, reizen wij op afstand met je mee in jouw reisverslagen. Zo heeft het thuisfront iets om naar uit te kijken en zullen die 5 maanden ook voor ons snel voorbij zijn.
Wij gaan in ieder geval met gretigheid jouw verslag volgen.
Voor straks happy landing and see (read) you on the next blog!

Lieve groeten,
Yvonne en Jan

Anoniem zei

Querida Jenny,
Wat fijn om al zo snel op de hoogte te zijn van je eerste ervaring. Wat een indrukken!! Opeens zit je weer zo ver weg en eigenlijk toch niet door je verhalen. Hopelijk heb je het laatste sms-je op de vertrekdag nog gehad. Wat ik je wenste :goede reis en aankomst is gelukkig uitgekomen.
Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Hier niet veel te melden, dus...!
Liefs en besos,

Anoniem zei

Hoi Jenny,
Vanmorgen Vince "gedropt" op Schiphol. Ik heb je nog een e-mailtje gestuurd met meer info.

Het blijkt wel weer....wie verre reizen maakt kan veel verhalen. Jouw verhaal leest alsof ik erbij ben!!
Groetjes Yvonne.

Anoniem zei

Hi Jenny,
Kan me het "verloren"gevoel goed indenken. Hoop dat het gauw omslaat in een warm en enigszins vertrouwd gevoel. Beelden van Marquez en Montefiori komen op. Het wordt tijd om ons hier eens te buigen over een kaart van zuid-amerika. Je zult nu wel op de volgende plaats van bestemming zijn. Vanavond ff bijkletsen met je ouders. Stil bij hun in huis, maar ook bij ons. The family is twee weken op vakantie.
Veel liefs

Anoniem zei

Niet te geloven. Tweede poging.(Dom, zat gebruikersnaam in te vullen) Had net uitgebreid verteld hoe blij ik was dat ik mijn zuid-amerikaanse kennis van topografie had verrijkt, of de pagina was verlopen. Net zo dom als dat ik Rosario en Salta had gevonden en Sucre niet kon vinden in Arg. Kwam op het lumineuze idee om je eerste verslag nogmaals te lezen en kwam erachter dat het in Bolivia ligt. Toevallig net ook een mailtje van je moeder, maar toen had ik al een poos boven de kaart gehangen. Ook geruststellend om al googelend te lezen dat al velen je zijn voorgegaan. Ook mooie impressies op internet en geweldig dat jij dat kunt zien en beleven. Lekker toch zo'n visje!! Wat een afstanden heb je al afgelegd.
Boeiend allemaal. Weblog (nw ww) van Suriname, Granada , naar Arg+Bolivia. Goede reis naar Sucre en een goede start aldaar.
Lfs & grtjs.